12 May 2009

KRISIS PERAK: SIDANG DUN BAWAH POKOK SAH DAN MENGIKUT PERLEMBAGAAN




Keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengiktiraf Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar Perak yang sah menjadi batu loncatan untuk menwujudkan satu institusi kehakiman yang lebih telus dan adil untuk mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap institusi tersebut yang sekian lama di tidakkan terutama sekali sewaktu zaman pemerintahan Tun Mahathir Mohamad.






Hal ini dirujuk dengan kes-kes terdahulu dan juga krisis pemecatan bekas Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abbas yang dilihatkan sebagai titik tolak campur tangan kuasa pihak eksekutif terhadap institusi kehakiman di Malaysia. Isu perlembagaan ini juga menjadi isu media antarabangsa yang melihatkan krisis kehakiman di Malaysia ini sangat kritikal dan satu bentuk perubahan perlulah disegerakan bagi menggembalikan kepercayaan rakyat secara keseluruhannya.




Oleh yang demikian, merujuk kepada keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam jelas menunjukkan kerusi Menteri Besar Perak tidak pernah sama sekali kosong dan segala keputusan yang dibuat sebelum ini termasuklah sidang DUN bawah pokok adalah sah di sisi Perlembagaan. Hal ini kerana peruntukan perlembagaan ada menetapkan bahawa sidang DUN tidak semestinya dilakukan di dalam bangunan DUN tetapi ianya juga boleh dilakukan dimana-mana sahaja yang difikirkan wajar oleh Speaker dengan alasan bangunan DUN tidak dapat digunakan atas sebab-sebab tertentu. Bagi kes sidang DUN bawah pokok ini ianya dilihat wajar kerana pada ketika itu bangunan DUN telah dikepung oleh pihak polis.




Campur tangan pihak polis dan SUK dalam isu di DUN Perak tidak lama dahulu bertentangan dengan Perlembagaan kerana ianya merujuk kepada bidang kuasa eksekutif yang tidak boleh bercampur dengan bidang kuasa legislatif. Tindakkan pihak polis telah melanggar peraturan Perlembagaan ini secara jelasnya telah menjatuhkan kradibiliti polis dimata rakyat Malaysia keseluruhannya yang dilihat menjadi alat mainan politik oleh pihak-pihak tertentu memandangkan kedudukan Polis di Raja Malaysia (PDRM) adalah dibawah Kementerian Dalam Negeri yang diketuai oleh seorang menteri yang juga merupakan seorang ahli politik.



Dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur ini juga sekaligus menidakkan usaha Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang menjadi dalang di sebalik krisis rampasan kuasa yang berlaku di Perak baru-baru ini seterusnya dilihat sebagai tidak demokratik. Keputusan ini juga jelas menunjukkan perlantikan Dr.Zambri sebagai Menteri Besar Haram adalah tidah sah beserta beberapa EXCO Haram yang dilantik oleh beliau. Sekaligus segala keputusan beliau sepanjang 3 bulan menjadi Menteri Besar Haram itu terbatal serta merta dan perlu dipulangkan segala kemudahan dan keistimewaan yang dirampas oleh mereka sebelum ini. Kenyataan ini dikukuhkan dengan pandangan beberapa pakar perundangan yang sejak awal lagi mempertikaikan kesahihan perlantikan Zambri sebagai Menteri Besar Perak.




Oleh itu, pihak-pihak yang sebelum ini memperlekeh dan mempersenda sidang DUN bawah pokok terutama sekali pihak dari 'Parti Itu' secara tidak langsung menunjukkan kebodohan dan ketidak matangan mereka untuk memahami dengan jelas peruntukan Perlembagaan yang telah ditetapkan.

No comments: